Situatie: je bent eigenaar van een dropshipping webshop en maakt een mooie groei door. De maximale capaciteit wat betreft orderverwerking, administratie en andere bedrijfsprocessen is bereikt. Vooral de onzekerheid op het gebied van actuele voorraden en leverstatussen vormt een serieus probleem.
Benieuwd hoe je als dropshipper een flinke efficiëntieslag maakt door eenvoudig je systemen te integreren, ook met die van partners? Lees dan het verhaal van Anton.
Tijdens de corona-epidemie gooide Anton het roer om en besloot een webshop in kinderkleding te starten. Hij koos voor dropshipment en sloot contracten af met diverse leveranciers. Zelf houdt hij dus geen voorraden aan; vanaf het moment van de bestelling nemen leveranciers alle logistieke zorg uit handen. Van warehousing tot verpakken, labelen, verzenden en Track & Trace. Zijn webshop was direct een succes, de orders stroomden binnen en hij maakte een mooie groei door. So far so good.
Geen zicht op actuele voorraden en levertijden
Werken met dropshipment en een warehousing-partner leek de perfecte oplossing. Toch liep Anton al snel tegen enkele problemen aan. Hoewel de orders automatisch werden doorgeschoten naar zijn leveranciers, was er andersom geen zicht op actuele voorraden en levertijden. Dit leidde tot veel heen-en-weer communiceren met leveranciers én klanten, vooral over levertijden van producten die toch niet voorradig bleken en retourzendingen.
Een ander probleem waar Anton tegenaan liep was de administratie die steeds meer tijd opslokte. Facturen werden vanuit het CMS automatisch verstuurd naar klanten, maar het verwerken van klantgegevens in zijn boekhoudsysteem ging nog grotendeels handmatig. Dat moest anders kunnen, dacht Anton.
Hij ging op zoek naar een oplossing en stuitte op diverse aanbieders van systeemintegratie. iPaaS (Integration platform as a service) van de grote aanbieders leek in eerste instantie een kostenvriendelijke oplossing voor zijn problemen. Toch bleken daar verborgen kosten aan te kleven, vooral wanneer je cross-platform wilt integreren. Een stukje maatwerk software was hierbij onvermijdelijk; een behoorlijke investering waar Anton niet op zat te wachten.
Slimme koppelingen met Easy bus NEXUS
Toen stuitte Anton op Easy Bus NEXUS, een onafhankelijke iPaaS waarmee hij volledig inzicht kreeg in alle bedrijfsprocessen. Door slimme koppelingen aan te leggen tussen zijn eigen systemen (lokaal en in de cloud) én die van zijn leveranciers werkt Anton nu met actuele voorraadstatussen die direct worden weergegeven aan de voorkant van zijn webshop. Klanten zien dus exact hoeveel stuks er van een bepaald kledingstuk nog op voorraad zijn. Een ander groot voordeel is dat hij nauwelijks nog tijd verliest aan administratieve handelingen; NEXUS verzamelt de informatie die nodig is uit de applicaties van Anton en die van zijn leveranciers en verstuurt het vervolgens naar het boekhoudprogramma. Zo houdt Anton tijd over om zijn business verder te ontwikkelen, zonder daarbij tijd te verliezen aan handmatig gegevens invoeren. Een kleine investering, zonder dure maatwerkoplossingen.